sobota, 8 grudnia 2012

POMARAŃCZOWY TORCIK





      Niedawno miałam imieniny i piekłam, na tę okazję, różne słodkości: 2 rodzaje ciastek, na które przepisy już zamieściłam, oraz 3 rodzaje ciast. Jednym z nich był ów 'pomarańczowy torcik'. Ciasto (czy też tort) dość oryginalne i smaczne. Przy jego tworzeniu należy jednak uważać, szczególnie przy 'produkcji' biszkopta (super, jeśli ktoś umie robić i ma sprawdzony przepis) oraz przy ubijaniu śmietany (trzeba ubijać na wolnych obrotach i dłużej, żeby się nie 'zmaśliła'). Potem ciasto musi się dość długo chłodzić i nie za bardzo może stać w ciepłym miejscu. Zdjęcia, które poniżej zamieszczam, były niestety zrobione po kilku godzinach od wyjęcia z lodówki, toteż ciasto wygląda tak sobie.

Składniki (na dużą prostokątną blachę):

*6 jajek
*1 i 1/4 szklanki cukru
*1 szklanka mąki pszennej
*2 budynie waniliowe lub śmietankowe
*2 szklanki soku pomarańczowego
*3 szklanki śmietany kremówki (słodkiej 36% lub 30%; ja kupiłam takie w kartonikach dużym i małym)
*3-5 pomarańczy (w zależności czy chcemy ułożyć gęsto czy rzadziej i czy na wierzchu dla dekoracji)
*1 łyżeczka proszku do pieczenia
*herbatniki (ja miałam 3 paczki po chyba 8 czy 10 ciastek; 2 paczki oblanych czekoladą, 1 zwykłych)
*fix do śmietany (ewentualnie, aby dłużej była 'sztywna')

Przygotowanie:


Od razu mówię, że jeżeli ktoś ma sprawdzony przepis na biszkopt, może zrobić wg własnego przepisu.

Według przepisu z gazety:

1) Oddzielić żółta od białek. Żółtka utrzeć dokładnie z 3/4 szklanki cukru, na jasny krem. Białka ubić na sztywną pianę. Ostrożnie wymieszać z utartymi żółtkami. Do masy jajecznej przesiać delikatnie mąkę  wymieszaną z proszkiem do pieczenia. Całość wymieszać. Piec przez ok. 15 minut w temp. 200*C.

2) Obrać pomarańcze ze skórki, rozdzielić na cząstki i pokroić je wzdłuż. Na wystudzonym biszkopcie układać, rzadziej lub gęściej, ale tworząc tylko 1 warstwę (ja zakryłam prawie cały biszkopt).

3) Z proszku budyniowego i soku ugotować gęsty budyń. Ciepłą masą smarować owoce, wyrównać warstwę. Odstawić do wystygnięcia.

4) Schłodzoną śmietanę ubić na sztywno z resztą cukru, czyli ok. 1/2 szklanki i ewentualnie tym fixem. Ubitą śmietanę nałożyć na zimną warstwę budyniu, wyrównać.

5) Na wierzchu układać herbatniki, na wzór szachownicy oraz ewentualnie cienkie plasterki pomarańczy/mandarynek.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz