poniedziałek, 8 października 2012

LECZO

LECZO (wersja polska)



Leczo jest jedną z moich ulubionych potraw z sezonowych warzyw. Oczywiście nie jest to wersja oryginalna, taka jaką się robi na Węgrzech. Jest to wersja polska :), zbliżona bardziej do francuskiego 'ratatuja' niż do węgierskiego oryginału. W sezonie letnim robię takie właśnie leczo dość często, nawet raz na tydzień. A w sezonie jesiennym robię je do słoików, na zimę - na bazie tych samych składników, ale bez mięsa, z mniejszą ilością przypraw, i krócej przyrządzane. Z tego co mi wiadomo, ilu ludzi, tyle wersji lecza. Często oprócz tych podstawowych warzyw dodaje się np. marchewkę, groszek, fasolkę szparagową, ziemniaki, pieczarki, dynie, bakłażana, natkę pietruszki a nawet koper itd. Przyznam, że moje Leczo aż tak bogate nie jest. Powiedziałabym nawet, że to wersja podstawowa, ale taka nam najbardziej odpowiada. Kilka razy zrobiłam 'ulepszone' wersje, dodając dynię, ziemniaki, pieczarki. Wersja z ziemniakami mi nie odpowiadała, z dynią tak średnio - bo łatwo się może rozgotować, z pieczarkami - mniam mniam. Wiem też, że niektórzy dodają ryż do gotującego się lecza. Ja nie dodaję, u mnie je się leczo z chlebem.

SKŁADNIKI (proporcje wg uznania):

*mięso (np. boczek wędzony, kiełbasa, ewentualnie parówki; jedno z nich lub kilka w mniejszych ilościach)
*pomidory (Ja zwykle daję ok. 4 średniej wielkości)
*papryka słodka (Ja zwykle daję 2; mogą być różne kolory)
*cukinia [(kabaczek, patison); Ja zwykle daję 1 dużą cukinię)
*cebula (Ja zwykle daję 2-3 średnie/duże)

Przyprawy:
*Minimum: sól, pieprz mielony, majeranek, ziele angielskie, liść laurowy
*Wersja bogatsza: to co wyżej + pieprz ziołowy, papryka słodka i ostra, mielona

*olej

PRZYGOTOWANIE:

1) Cukinię obrać, wydrążyć pestki i pokroić w kostkę. Z papryką zrobić tak samo. Cebulę obrać i pokroić dość drobno. Pomidory ponacinać, robiąc im, od góry, nacięcia na krzyż.

2) Pomidory wrzucić do wrzątku, kiedy skórka zacznie odchodzić wyjąć je z wody i zdjąć skórkę. A potem drobno je pokroić. 

3) Mięso pokroić w kostkę i podsmażyć na oleju, w wysokim garnku. Wrzucić kilka liści laurowych i ziaren ziela angielskiego. Kiedy będzie przysmażone, dodać cebulę. Kiedy cebula będzie pół twarda, dodać paprykę. Kiedy papryka będzie pół twarda, dodać cukinię. A na końcu pomidory. One się 'rozpuszczą' dając sok pomidorowy. 

4) Solić leczo można na samym końcu, kiedy warzywa będą miękkie, ale można też wcześniej. Resztę przypraw dać, wg uznania, na końcu.

1 komentarz:

  1. Polska wersja bardzo mi smakuje :) Sama też dość często robię leczo i wszyscy się zajadają :D Zapraszam na http://leczo.net.pl

    OdpowiedzUsuń